Pražský Žižkov je místem, kde mají podnikatelé jednu z nejmenších byrokratických a administrativních zátěží. Průměrná daňová kontrola tu na jednu firmu vychází jednou za 115 let. Podnikatelé, kteří mají své sídlo v Praze 10, tedy v Malešicích, Vršovicích, Strašnicích či Hostivaři, jsou na tom ještě lépe. Návštěvu daňového kontrolora mohou očekávat v průměru jednou za 134 let. Naopak nejhorší to mají živnostníci v moravské Konici, Blansku či Bruntále. Tamní finanční úřady jsou velmi aktivní a kontroly u podnikatelů provádějí průměrně každé tři až čtyři roky. Vyplývá to z šetření společnosti SMART Office. "Na Finančním úřadu pro Prahu 3 je totiž registrováno 16 309 fyzických osob coby podnikatelů a 7 794 právnických osob, které má na starosti pouhých 37 kontrolorů. Proto lze kontrolu očekávat jen výjimečně," říká Jana Babůrková ze SMART Office.
Regiony jsou pod dohledem více než velká města
Dlouhodobě se tak potvrzuje, že podnikatelé ve větších městech se setkávají s daňovou kontrolou méně často než ti v regionech. Jsou ale i výjimky. Například v Ústí nad Labem či Pardubicích se daňové kontroly nemusíte bát zhruba 85 let. Ale finanční úřady sledují i předem stanovené ukazatele, na jejichž základě se může mimořádná kontrola dostavit.Podnikatelé většinou nemají problém s daňovou kontrolou jako takovou, ale spíše s jejím průběhem a náročností.
Právě byrokracie a administrativní zátěž ze strany finančních úřadů přiměje mnohdy podniky změnit své registrační sídlo. Přestěhují se do metropole, kde začnou využívat takzvanou virtuální kancelář. Ta splňuje všechny zákonné požadavky. Zároveň mohou podnikatelé získat sídlo na lukrativní adrese. Velkou výhodou virtuálních kanceláří je také jejich cena, proto je využívají i začínající podnikatelé, kteří hlídají své výdaje. Zatímco u klasické kamenné kanceláře jsou náklady v řádech desítek až stovek tisíc korun ročně, u virtuální kanceláře to bývá pár tisíc měsíčně, a to i v centru Prahy.