E15: Krize velí - virtuální kancelář a pracovna jako hodinový hotel

Přečtěte si aktuality z oboru a články o SMART Office

21. června 2010

Zatímco majitelé klasických administrativních center jsou raději, když se o nich nepíše, provozovatelé takzvaných virtuálních a flexibilních kanceláří ochotně referují, jak jim podnikání kvete a krize "přihrává obchody".

Název zdroje: E15 (http://www.e15.cz)

Přestože pražský kancelářský trh tvoří zhruba 2,7 milionu metrů čtverečních prostor třídy A+B a flexibilní a virtuální kanceláře zaujímají plochu pouhých několika tisíc metrů čtverečních, jejich klienti se počítají v tisících a jejich počet skokově roste. Virtuální a flexibilní kanceláře zůstanou pro určité typy firem nepřijatelné a kamenná sídla jimi ani v rámci šetření nenahradí. "Adresy k pronajmutí" a sdílené kanceláře však představují alternativu pro začínající firmy, pro ty, kteří se nechtějí nechat svazovat pětiletými kontrakty, nebo třeba pro podnikatele, kteří se jen nechtějí příliš často potkávat s "berňákem".


Prestiž a klid od berňáku
Podnikatelé mají zájem o virtuální kanceláře ve velkých městech - zejména v Praze - z několika důvodů. Tím zásadním je zřejmě image. Mít sídlo společnosti v metropoli je pro řadu podnikatelů otázkou prestiže. Nezanedbatelnou skupinu klientů tvoří také firmy, které míří do Prahy, aby minimalizovaly kontakt s úřady. Virtuálním sídlem si mohou firmy také ušetřit řadu dalších komplikací. Podnikatelé, kteří si zaregistrují sídlo firmy na adrese trvalého bydliště, riskují třeba exekuci majetku nepatřícího společnosti. Za rostoucím zájmem o virtuální kanceláře stojí ale v současné době především snaha šetřit náklady za provoz klasické kanceláře.

Pořídit si virtuální kancelář je aktuálně možné už na 110 tuzemských adresách. Největší koncentrace těchto center je přitom podle očekávání v Praze, kde je umístěno 60 procent všech business center, která služby virtuálních kanceláří nabízejí. Dalších 16 procent virtuálních kanceláří je v Brně, následovaných Ostravou s osmi procenty. Zbývající centra jsou pak rozmístěna v dalších městech republiky. V Praze je přitom největší výběr mezi virtuálními kancelářemi v městské části Praha 1. Celkem je zde více než dvacet specializovaných business center, která se pronájmem obchodních adres zabývají. Své sídlo v nich mají téměř tři tisícovky podnikatelů. Mezi klienty je ale nejoblíbenější částí Praha 3. Zde je business center s virtuálními kancelářemi deset, sídlí v nich ovšem téměř čtyři a půl tisíce firem. Na jedno business centrum v Praze 3 tak vychází průměrně 440 nájemců. Pro firmy je zajímavá také Praha 5. V šesti business centrech má svou virtuální kancelář více než 1200 podnikatelů.

Krize přivedla klienty
Nárůst počtu klientů hlásí i společnost Smart Office. "Dle dat, která máme k dispozici, se ke konci roku počet firem a podnikatelů, kteří využívají pravidelně služby virtuálních kanceláří, vyšplhá na 20 tisíc uživatelů," říká Jana Babůrková, manažerka značky Smart Office. Podobně jako její konkurence soudí, že trh v letech 2009 a 2010 zaznamenal velmi radikální navýšení počtu klientů řádově o desítky procent především z důvodu finanční krize. Navíc služeb virtuálních kanceláří prý začínají v hojné míře využívat i zahraniční klienti. "Ceny a úroveň standardu poskytovaných služeb pro klienty virtuálních kanceláří jsou ve srovnání s dalšími městy v rámci EU v Česku nejvýhodnější. S mnohem větším rozdílem v ceně potom musejí zájemci o služby virtuálních kanceláří počítat při platbě za stále poptávanější doprovodné služby, jako jsou například krátkodobý pronájem zasedací místnosti či plně vybavené kanceláře," dodává Babůrková. V centru Prahy si lze u této firmy pronajmout plně vybavenou kancelář od 15 tisíc korun za měsíc, ve Vídni zhruba za 980 eur.

Islandská sopka zvedla zájem
Poptávka po službách takzvaných hodinových kanceláří v Česku roste podobně jako po virtuálních kancelářích. "Nárůst o desítky procent od začátku roku 2010 je dán jednak tlakem zahraničních společností a jejich manažerů, kteří chtějí pro svá jednání využívat profesionální servis a zázemí kancelářských prostor, i samotným zájmem českých firem o tuto službu v době, kdy je jednou z priorit snižování interních nákladů," říká Jana Babůrková. Této nové službě na českém trhu pomohl podle ní i neočekávaný výbuch islandské sopky, zejména v týdnu, kdy nefungovala mezinárodní letecká doprava.
Mezi klienty poptávající tuto službu patří hlavně (přes 70 procent) cizinci, již v ČR stráví v průměru pouze několik dní v měsíci nebo roce. Téměř 85 procent poptávky po takzvaných hodinových kancelářích směřuje do Prahy, o zbylých 15 procent zahraničních klientů se dělí Brno a Ostrava. Průměrná doba pronájmu kanceláře je u těchto zákazníků tři dny v měsíci. Druhou skupinu zájemců tvoří podnikatelé a české firmy, kteří volí převážně v Praze pronájem v průměru na osm až deset dní v měsíci. Jedná se hlavně o mimopražské firmy, jež si pronájmem hodinové kanceláře a zasedací místnosti jednoduchým způsobem zřídí v Praze svoji pobočku, kde mohou pracovat a setkávat se s klienty.

Hlavní důvody, proč firmy upřednostňují využití služeb krátkodobého pronájmu plně vybavených kanceláří (procenta odpovědí):

  • šetří personální/finanční náklady a počáteční investice do zařízení kanceláře, včetně nájemného 85
  • využití služeb bez dlouhodobých smluvních závazků, platba jen za čas, který využiji 82
  • anonymizace a klid na jednání 77
  • profesionální zázemí a služby 68 možnost okamžitého využití a použití služeb a servisu 53

Pramen studie Smart Office

Zpět

Máte zájem o naše služby? Chcete se na něco zeptat?

Aktuality

Aktuality, tiskové zprávy, články.
Vše na jednom místě.

Máte zájem o naše služby?
Chcete se na něco zeptat?

Napište nám
Zavřít
Na tomto webu používáme soubory cookies, abychom mohli zajistit jeho plnou funkčnost, analyzovat návštěvnost a případně přizpůsobit vhodně obsah a reklamu konkrétním uživatelům. Veškeré takto získané informace zpracováváme v souladu s dokumentem Prohlášení o ochraně osobních údajů.